curs_refresh(3x) curs_refresh(3x)
doupdate, redrawwin, refresh, wnoutrefresh, wredrawln, wrefresh - refresh curses windows and lines wrefresh - curses ウインドウと行の更新
#include <curses.h> int refresh(void); int wrefresh(WINDOW *win); int wnoutrefresh(WINDOW *win); int doupdate(void); int redrawwin(WINDOW *win); int wredrawln(WINDOW *win, int beg_line, int num_lines);
The refresh and wrefresh routines (or wnoutrefresh and doupdate) must be called to get actual output to the ter- minal, as other routines merely manipulate data struc- tures. The routine wrefresh copies the named window to the physical terminal screen, taking into account what is already there to do optimizations. The refresh routine is the same, using stdscr as the default window. Unless leaveok has been enabled, the physical cursor of the ter- minal is left at the location of the cursor for that win- dow. 他のルーチンは単にデータ構造を操作するだけなので、 実際に端末へ出力するには、 refresh と wrefresh ルーチン (または wnoutrefresh と doupdate ) を呼ばなければなりません。 wrefresh ルーチンは最適化のため、そこにすでに何があるかを 考慮しながら、指定されたウインドウを物理的な端末画面に コピーします。 refresh ルーチンはデフォルト・ウインドウとして stdscr を 使いますが同じです。 leaveok を有効にしていない限り、端末の物理的なカーソルは そのウインドウのカーソル位置にそのまま置かれます。
The wnoutrefresh and doupdate routines allow multiple up- dates with more efficiency than wrefresh alone. In addi- tion to all the window structures, curses keeps two data structures representing the terminal screen: a physical screen, describing what is actually on the screen, and a virtual screen, describing what the programmer wants to have on the screen. wnoutrefresh と doupdate ルーチンは、wrefresh だけよりも 効率的に複数の更新をすることができます。 curses はすべてのウインドウ構造体に加え、端末画面を表現する 2つのデータ構造を保持しています。実際の画面を表している 物理画面と、プログラムが画面上に描こうとしている仮想画面です。 The routine wrefresh works by first calling wnoutrefresh, which copies the named window to the virtual screen, and then calling doupdate, which compares the virtual screen to the physical screen and does the actual update. If the programmer wishes to output several windows at once, a se- ries of calls to wrefresh results in alternating calls to wnoutrefresh and doupdate, causing several bursts of out- put to the screen. By first calling wnoutrefresh for each window, it is then possible to call doupdate once, result- ing in only one burst of output, with fewer total charac- ters transmitted and less CPU time used. If the win argu- ment to wrefresh is the global variable curscr, the screen is immediately cleared and repainted from scratch. wrefresh ルーチンは、まず、指定のウインドウを仮想画面に コピーする wnoutrefresh を呼び出し、次に、仮想画面と 物理画面を比較し実際の更新を行う doupdate を呼び出すことで 動作します。 数個のウインドウを一度に出力しようとすれば、 wrefresh 呼び出しの連続は、 wnoutrefresh と doupdate をかわるがわる 呼び出すことになり、何度か画面への出力の集中を引き起こします。 先に各ウインドウに対して wnoutrefresh を呼び出しておくと、 後で doupdate を 1回呼び出すだけでよいので、出力の集中は 1回だけになり、送られる文字数は少なくなり、CPU時間も 短くなります。 wrefresh の引数 win が広域(グローバル)変数 curscr だった 場合は、ただちに画面をクリアし、はじめから描画し直します。 The phrase "copies the named window to the virtual screen" above is ambiguous. What actually happens is that all touched (changed) lines in the window are copied to the virtual screen. This affects programs that use overlap- ping windows; it means that if two windows overlap, you can refresh them in either order and the overlap region will be modified only when it is explicitly changed. (But see the section on PORTABILITY below for a warning about exploiting this behavior.) 上の「指定のウインドウを仮想画面にコピーする」という 言い回しはあいまいです。実際には、ウインドウ内の タッチ(touch) (=変更) されたすべての行が仮想画面に コピーされます。 これは、重なりあったウインドウを使うプログラムに影響します。 もし 2つのウインドウが重なっていると、どちらの順序で 更新することもでき、重なっている部分は明示的に変更された場合 にのみ更新されることを意味します。 (しかし、この挙動を利用する際の注意について、下記の 移植性の節を参照してください。)
The wredrawln routine indicates to curses that some screen lines are corrupted and should be thrown away before any- thing is written over them. It touches the indicated lines (marking them changed). The routine redrawwin() touches the entire window. wredrawln ルーチンは、画面の何行かが書き換えられており、 何かが書き込まれる前にその内容を捨てなければならない、と curses に指示します。 curses は指示された行をタッチ (=変更されたとマーク) します。 redrawwin() はウインドウ全体をタッチします。
Routines that return an integer return ERR upon failure, and OK (SVr4 only specifies "an integer value other than ERR") upon successful completion. 整数を返すルーチンは、失敗した時には ERR を、正常終了した 時には OK ( SVr4 では「 ERR 以外の整数値」とだけ指定) を 返します。 X/Open does not define any error conditions. In this im- plementation X/Open はエラーの条件を何も定義していません。 この実装では次のようになっています。 wnoutrefresh returns an error if the window pointer is null, or if the window is really a pad. ウインドウ・ポインタがヌル、またはウインドウが 実際にはパッドだった場合にエラーを返します。 wredrawln returns an error if the associated call to touchln returns an error. 呼び出した touchln がエラーを返した場合に エラーを返します。
Note that refresh and redrawwin may be macros. refresh と redrawwin はマクロであるかもしれないことに 注意してください。
The XSI Curses standard, Issue 4 describes these func- tions. これらの関数は XSI Curses standard, Issue 4 に記載されて います。 Whether wnoutrefresh() copies to the virtual screen the entire contents of a window or just its changed portions has never been well-documented in historic curses versions (including SVr4). It might be unwise to rely on either behavior in programs that might have to be linked with other curses implementations. Instead, you can do an ex- plicit touchwin() before the wnoutrefresh() call to guar- antee an entire-contents copy anywhere. wnoutrefresh() がウインドウの内容全体を仮想画面に コピーするのか、それとも変化のあった一部分のみなのかは、 curses の過去の ( SVr4 を含む) バージョンでは はっきり文書化されていませんでした。 他の curses の実装にリンクしなければならないような プログラムの中で、上のどちらかの挙動に頼るのは 賢明ではないかもしれません。 代わりに、 wnoutrefresh() を呼び出す前に 明示的に touchwin() を呼び出すことで、 どんな場面でも内容全体をコピーすることを保証できます。
curses(3x), curs_outopts(3x) curs_variables(3x). curs_refresh(3x)